..........................................................................................................................................................


 

..........................................................................

Anne Bennike (DK)
Fuglene under broen


Fugle flyver hen over den slidte beton under den mørke jernbanebro på Ålekistevej. Udsmykningen tilfører nyt liv til et glemt offentligt rum. Men fuglemalerierne er også et eksempel på, hvor besværligt det er at realisere kunstprojekter i det offentlige rum, påpeger Anne Bennike. Hun er født og opvokset i Vanløse og bor i dag i Jyllandshuse på Ålekistevej, hvor hun også arrangerer udstillinger i bestyrelseskontorets vindue.

Vil du beskrive dit værk?

Anne Bennike Den gamle jernbanebro på Ålekistevej virker nedslidt og overset, og der synes ikke at være andet end reklamer og lidt tilfældig graffiti, der har sat sit aftryk på den, siden den blev bygget. Jeg er blevet inspireret af bydelens fugleliv og har malet store portrætter af fugle på jernbanebroens sider. Intentionen er at forskønne broen for at gøre det til en særlig oplevelse at passere under den og minde om, at farver, liv og lokale initiativer godt kunne have mere plads i kvarteret. Man har som almindelig borger i det hele taget ikke meget rådighed over det offentlige rum, hvilket måske også betyder, at vi ikke kommer hinanden så meget ved, som vi kunne?

Hvilke problemer mener du, at der er i det offentlige rum?

AB Det bureaukratiske system gør det alt for besværligt for privatpersoner og kunstnere at sætte præg på deres egne omgivelser. Det er uoverskueligt at gå ind i, selv for folk som mig, der arbejder professionelt med det. Det er synd, at et offentligt sted som jernbanebroen kan stå og forfalde, og at dem, der lever op og ned af den, ikke engang kan få lov at gøre noget ved det. Myndigheder og organisationer burde tage hensyn til de mennesker, der bor i og omkring deres byggerier, og gøre det nemmere for dem at påvirke deres omgivelser.

Hvordan har du selv oplevet denne besværlighed i forbindelse med din udsmykning her?

AB Processen med at få tilladelse til at realisere værket har været lang og indviklet. Eksempelvis ville jeg til at starte med have bemalet hele broen og involveret de lokale i at bestemme motiverne. Men da Banedanmark, som ejer broen, krævede en skitse for at give tilladelse, måtte jeg nedtone den kollektive og uforudsigelige del af projektet og selv på forhånd bestemme motiverne og udformningen. Jeg har desuden ikke kunnet male den oprindelige baggrund, da tilskuddet til projektet udeblev. Jeg ville ellers gerne have, at hele broen skulle have himmel og natur som baggrund, men nu giver udtrykket så et mere realistisk billede af nogle problematikker i vores samfund. Reklamebillboards er lovlige, graffiti derimod ulovlig – det er jo som en visuel krig. Kun én kunstner, nemlig Ib Spang Olsen, har tidligere fået lov til at udsmykke en bro af Banedanmark. De burde bruge udsmykninger meget mere!

Hvorfor har du valgt fugle som motiv?

AB Fordi de bidrager med noget positivt til lokalmiljøet i Vanløse – modsat eksempelvis bilerne. De synger vidunderligt, er smukke at se på, giver liv til området, og de er også et lokalt samlingspunkt, som folk holder af at se på. Fugle står også for en frihed, som i mine øjne mangler i det offentlige rum.

Jernbanebroen mellem Lyngholmvej og Herlufsholmvej. Fuldt tilgængeligt.

Foto: Malene Nors Tardrup